مقابله با شیوع شپش سر در مدارس چهارمحال و بختیاری 

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور جلوگیری از شیوع شپش سر در مدارس دانش‌آموزان شهری و روستایی استان طی هر فصل یک بار معاینه و افراد مشکوک و مبتلا به مراکز جامع سلامت وخانه‌های بهداشت ارجاع داده می‌شوند. 
کد خبر: ۱۴۳۸۹۴۳

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، بهنام اسماعیلی امروز  با اشاره مشکل شپش در بین دانش آموزان گفت: هر ساله با شروع فصل سرما پدیکلوز یا شپش سر در مراکز تجمعی از جمله مدارس شیوع پیدا می‌کند.

 

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: شپش در بین دانش‌آموزان در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با خارش شدید سر ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: حس کلافگی و عصبی شدن با خارش شدید سر ایجاد شده و فرد را خسته، پریشان و بی‌خواب می‌کند که باعث افت تحصیلی در دانش‌آموز می‌شود.

 

اسماعیلی عنوان کرد: روش‌های انتقال شپش به ۲ صورت مستقیم و غیرمستقیم است که در روش مستقیم انتقال از یک دانش‌آموز به دیگری است و در روش غیرمستقیم تماس فرد با اشیا آلوده مثل کلاه، روسری، مقنعه، شانه، حوله، صندلی و رختکن سالن‌های ورزشی باعث انتقال شپش می‌شود.

 

وی اضافه کرد: برای مقابله با شپش در مدارس سه روش آموزش، بیمار‌یابی و پیگیری جهت درمان افردا مبتلا انجام می‌شود.

 

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در مدارس شهری آموزش توسط مراقبان سلامت و در مدارس روستایی توسط بهورزان خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

 

وی بیان کرد: دانش‌آموزان شهری و روستایی در هر فصل یک مرتبه باید معاینه شده و افراد مشکوک و مبتلا به مراکز جامع سلامت وخانه‌های بهداشت برای معاینه مجدد و دریافت شامپوی رایگان پرمترین ارجا داده می‌شوند تا نسبت به درمان آن‌ها اقدام شود.

 

اسماعیلی تصریح کرد: توصیه‌های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا شامل رعایت بهداشت فردی، استحمام منظم، عدم استفاده وسایل شخصی دیگران، اتو کردن لباس‌ها است.

 

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: درصورت ابتلا، فرد باید جهت دریافت دارو به مراکز جامع سلامت مراجعه کرده و همچنین شست‌و‌شوی مرتب لباس‌ها و ملافه‌ها معاینه و کنترل سایر افردا خانواده از اقدامات ضروری برای درمان پدیکلوز است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها